رساله دکتری روان شناسی رفتارهای خودآسیب رسانی در نوجوانان: ماهیت، احتمال خودکشی و نقش عوامل روان شناختی و همسالان

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی

فهرست موضوعی گفتار اول مقدمه. .................................................................................................................................................. 4 بیان مساله. ............................................................................................................................................ 6 اهمیت و ضرورت پژوهش. ................................................................................................................. 21 اهداف پژوهش. .................................................................................................................................. 21 سوالها یا فرضیه های پژوهش. ............................................................................................................. 21 تعریف نظری و عملی مفاهیم. .............................................................................................................. 24 خود آسیب رسانی ......................................................................................................................................................... 24 عوامل روانشناختی ......................................................................................................................................................... 24 تنظیم هیجانی ................................................................................................................................................................. 21 خود انتقادی .................................................................................................................................................................. 21 عوامل همسالان ............................................................................................................................................................. 21 احتمال خودکشی ........................................................................................................................................................... 26 گفتار دوم خود آسیبرسانی در نوجوانان ... مقدمَه. .................................................................................................................................................. 1 تعریف خود آسیب رسانی. .................................................................................................................... 1 اصطلاح شناسی خود آسیب رسانی. ...................................................................................................... 1 تاریخچه مطالعات خود آسیب رسانی. .................................................................................................. 1 طبقه بندی انواع رفتارهای خود آسیب رسانی. ...................................................................................... 22 ماهیت و معنای خودآسیب رسانی در پژوهش های کیفی. ..................................................................... 21 شباهت ها و تفاوت های خودآسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم........................................................... 12 خود جرحی و طبقات تشخیصی. ......................................................................................................... 11 خود جرحی در نسخه جدید DSM 11 ..................................................................................................... . شیوع و ویژگی های جمعیت شناختی خود جرحی. ............................................................................... 9 خودآسیب رسانی در نوجوانان گروه های خاص. ................................................................................ 19 مدل های علت شناسی. ........................................................................................................................ 12 الف(مدل تحولی خودجرحی. .............................................................................................................. 12 ب(مدل تنظیم هیجانی. ....................................................................................................................... 14 پ(مدل اجتناب از تجربه. .................................................................................................................... 11 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ت( مدل محیطی خود جرحی. ........................................................................................................................................ 19 ث ( مدل روابط ابژه ای. ..................................................................................................................... 19 ج( مدل تلفیقی تحول و تداوم خودجرحی. ........................................................................................ 44 چ(مدل تجزیه ای. ............................................................................................................................. 41 ح( مدل خود تنبیهی خودجرحی. ......................................................................................................... 44 خ(مدل کارکردی خودجرحی بدون خودکشی. .................................................................................... 41 د(مدل اجتماعی خود جرحی. .............................................................................................................. 46 ذ(مدل مازوخیسمی. ........................................................................................................................... 49 ر(مدل ضد خودکشی. ........................................................................................................................ 14 عوامل خطر و محافظت کننده خود جرحی. ......................................................................................... 14 عوامل خطر روان شناختی. ................................................................................................................... 12 الف(تصور از خویشتن و خود جرحی ............................................................................................................................ 12 عوامل همسالان. ................................................................................................................................. 11 الف(عوامل همسالان و خودجرحی ................................................................................................................................ 11 انگیزه ها و کارکردهای خودآسیب رسانی مستقیم. ................................................................................ 19 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ز رابطه خود جرحی بدون خودکشی و اقدام خودکشی. ......................................................................... 61 2.نظریه دروازه ای ......................................................................................................................................................... 61 1.نظریه بین فردی خودکشی. .......................................................................................................................................... 66 1.مدل تلفیقی خودجرحی و اقدام خودکشی ................................................................................................................... 14 4.نظریه متغییر سوم ........................................................................................................................................................ 12 تفاوت و تشابه خود جرحی با اقدام خودکشی. ..................................................................................... 11 احتمال خودکشی. .............................................................................................................................. 16 احتمال خودکشی در خودآسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم. .............................................................. 11 خودآسیب رسانی و اقدام به خودکشی در نوجوانان ایرانی . .................................................................. 19 جمع بندی. ......................................................................................................................................... 64 گفتار سوم مقدمه. ...................................................................................... روش پژوهش. .................................................................................................................................. 61 جامعه و نمونه. ................................................................................................................................... 64 بخش کیفی. ........................................................................................................................................ 64 ابزارها. ............................................................................................................................................... 61 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ح 2(پرسشنامه خود آسیب رسانی....................................................................................................................................... 61 1(مقیاس مشکلات تنظیم هیجانی. ................................................................................................................................... 61 1(مقیاس انواع انتقاد از خود/حمله به خود و خود اطمینان بخشی.................................................................................... 66 4(مقیاس رفتارها و کارکردهای خودجرحی .................................................................................................................... 66 1(مقیاس احتمال خودکشی ............................................................................................................................................ 61 6(پرسشنامه قلدری/ قربانی آلوئوس .............................................................................................................................. 66 خرده مقیاس الگوگیری از خودجرحی همسالان .............................................................................................................. 66 مصاحبه نیمه ساختار یافته .............................................................................................................................................. 69 شیوه اجرای بخش کیفی. ................................................................................................................... 69 تجزیه و تحلیل مصاحبه های بخش کیفی. ............................................................................................ 94 شیوه اجرای بخش کمی. .................................................................................................................... 91 شیوه تجزیه و تحلیل. .......................................................................................................................... 91 گفتار چهارم نتایج بخش کیفی. ............................................................................................................................... 91 سوال اول. ماهیت و معنای خودآسیب رسانی در نزد نوجوانانی که سابقه این رفتارها را دارند به چه صورت است؟ ......... 96 خوشه الف (معنای خود آسیب رسانی. ................................................................................................ 96 مضمون اول :روشها و تعاریف خود آسیب رسانی .......................................................................................................... 96 مضمون دوم : حالتهای هیجانی ................................................................................................................................. 244 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ط مضمون سوم: پیام اجتماعی........................................................................................................................................ 242 خوشه )ب(: انواع خود جرحی. ......................................................................................................... 241 خوشه )ج(: علل خود جرحی. ........................................................................................................... 241 مضمون اول(عوامل روان شناختی. ............................................................................................................................... 244 2.2 (آشفتگی های هیجانی ........................................................................................................................................... 244 1.2 ( نقص حل مساله. ................................................................................................................................................. 244 1.2 ( نقص خود تسکینبخشی ....................................................................................................................................... 241 4.2 (رسیدن به جایگاه اجتماعی در گروه همسالان ....................................................................................................... 241 1(عوامل محیطی. .............................................................................................................................. 246 2.1 (الگوگیری ............................................................................................................................................................ 246 1.1 ( خانواده نابهنجار ................................................................................................................................................. 246 1.1 ( مصرف و سوء مصرف مواد و الکل ..................................................................................................................... 246 سوال دوم. چه عواملی در پدیدایی خودآسیب رسانی نوجوانان نقش دارند؟ ................................................................ 241 نمودار مسیر خود جرحی. .................................................................................................................. 241 الف(مدل خودجرحی رهایی بخش. ........................................................................................................................... 241 ب( مدل خودجرحی قدرت بخش. .................................................................................................. 249 یافته های بخش کمی......................................................................................................................... 224 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ی الف( یافته های توصیفی ............................................................................................................................................. 224 شیوع رفتارهای خود آسیب رسانی. ................................................................................................... 224 عوامل پیشایند خود جرحی................................................................................................................ 224 مقایسه ویژگی های گروه بزهکار و آزاردیده. ...................................................................................... 224 نتایج همبستگی متغییرهای پژوهش............................................................................................................................... 226 سوال سوم : انگیزه های اصلی رفتارهای خودآسیب رسانی مستقیم نوجوانان چیست؟ ................................................... 229 سوال چهارم :چه رابطه ای بین خودآسیب رسانی و اقدام خودکشی وجود دارد؟. ......................................................... 214 فرضیه اول:مشکلات تنظیم هیجانی،خودانتقادی، قربانی شدن و الگوگیری از همسالان خودآسیب رسانی را پیش بینی میکنند 216 .................................................................................................................................................................................. فرضیه دوم: خود انتقادی دررابطه نقایص تنظیم هیجانی و خود آسیب رسانی مستقیم نقش واسطه ای دارد .................... 214 فرضیه سوم : الگوگیری از همسالان در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خود آسیب رسانی مستقیم نقش تعدیل کننده دارد. 211 .................................................................................................................................................................................. فرضیه چهارم: قربانی شدن در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خودجرحی نقش تعدیل کننده دارد. ............................. 214 فرضیه پنجم : احتمال خودکشی نوجوانان با خودآسیب رسانی مستقیم بیشتر از خودآسیب رسانی غیر مستقیم است. ...... 214 سوال پنجم : چه تفاوتی بین گروه با خود آسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم از لحاظ مهارت های تنظیم هیجانی وجود دارد؟.......................................................................................................................................................................... 211 سوال ششم: چه تفاوتی بین گروه با خود آسیب رسانی مستقیم و غیرمستقیم از لحاظ خودانتقادی وجود دارد؟ .............. 216 مقدمه. .............................................................................................................................................. 244 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... ک گفتار پنجم بحث سوال اول. .............................................................................................................................. 242 مقایسه یافته های جمعیت شناختی خودآسیب رسانی نوجوانان ایرانی. ................................................. 241 بحث سوال دوم ......................................................................................................................................................... 246 بحث سوال سوم. ............................................................................................................................. 214 بحث سوال چهارم. ........................................................................................................................... 219 بحث سوال پنجم. ............................................................................................................................. 262 بحث سوال ششم. ............................................................................................................................. 261 بحث فرضیه اول. .............................................................................................................................. 264 بحث فرضیه دوم. ............................................................................................................................. 261 بحث فرضیه سوم. ............................................................................................................................. 214 بحث فرضیه چهارم........................................................................................................................... 211 بحث فرضیه پنجم. ............................................................................................................................ 211 نتیجه گیری. ...................................................................................................................................... 216 محدودیتها. ....................................................................................................................................... 219 خود آسیبرسانی در نوجوانان ... پیشنهادهای نظری ................................ ................................ ................................ ................................ ..................................................................219 پیشنهادات کاربردی منابع


دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 948 مشاهده

کد فایل:20086

انتشار در:۱۴۰۲/۲/۳۰

حجم فایل ها:4.2 مگابایت

قابلیت ویرایش: ندارد

تعداد صفحات: 250

فرمت فایل: pdf


اشتراک گذاری:
 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط